De har allerede Mercedes og Ferrari på kundelista. Nå rulles Kia EV 9 ut i markedet, fullspekket med teknologi fra norske TouchNetix.
– Dette er en game changer, sier CFO i selskapet, Birgitte Bremnes.
– Selv om vi er en liten aktør i touch-verdenen, er vi særegne på en del funksjonaliteter som har gitt oss stor tro på at våre produkter har mulighet til å slå igjennom internasjonalt. Skjermene våre kan for eksempel registre trykk og bevegelser opptil 15 cm over skjermen, og kan betjenes av brukere med tykke hansker, våte fingre, i sterkt sollys også videre. Dette åpner opp for helt nye bruksområder, mener Bremnes.
TouchNetix har de siste seks årene utviklet chip-produkter som er egent til å styre berøringsskjermer i biler og ikke minst tilføre førermiljøet ny funksjonalitet og økt sikkerhet.
Blant annet berøringsfri styring, hvor skjermene er så trykksensitive at det holder å gjøre håndbevegelser for å oppnå ønsket aksjon.
– For å øke sikkerheten har vi designet systemer som skiller mellom fører og passasjer. Når bilen er i fart er det kun passasjeren som har mulighet til utføre en del av handlingene på touchskjermen, forklarer Bremnes.
Da Mercedes EQS og EQE på tampen av fjoråret rullet ut på norske veier, var det de første bilene som ble levert med denne touch-teknologi fra TouchNetix - en milepæl for Trondheims-teknologene.
Når Kias nye elektriske SUV snart skal ut i markedet, fullspekket med selskapets touch-teknologi, er det intet mindre enn en game changer. Og ifølge selskapet, er det den første bilen på markedet med såkalt «smart dashbord»
Teknologien som ligger bak kan brukes i mer enn biler.
Tidligere har gründerne i Touchnetix blant annet pekt på at bestillingstavler i hurtigmatrestauranter vil bli mer hygieniske, dersom kundene ikke trenger å ta på skjermen.
Under fjorårets siste måned gjennomførte selskapet en større emisjon på 120 millioner hvor selskapet rigget seg for videre vekst. Et kobbel kjendisinvestorer var med i emisjonen som den gang priset selskapet til rundt 800 millioner.
Med friske vekstmillioner kom også behovet for å plassere dem sikkert.
– Det var vår CEO Vegard Wollan som sendte meg en mail og ba meg sjekke ut Fixrate, forteller CFO Bremnes.
I utgangspunktet var hun skeptisk og tenkte ikke først og fremst at en plassering gjennom Fixrate var en plassering direkte i norske banker.
– 120 millioner er mye penger og svært viktige penger som skal bidra til å utvikle hele selskapet videre. Derfor var det viktig for oss at vi fant en trygg plassering for disse.
Da vi begynte å lese oss opp på Fixrate ble vi overbevist. Ikke bare kunne vi plassere og diversifisere emisjonsmillionene i flere forskjellige norske banker, men vi fikk også god avkasting sammenlignet med ellers i bankverdenen, forklarer Bremnes videre.
Rentekalkulator: Sjekk hvor mye din bedrift kan tjene!
Hun forteller at de også brukte Fixrate til å orientere seg om de ulike bankene.
– På ett og samme sted fikk vi en god oversikt over bankenes størrelse, posisjon og deres forvaltningskapital. Onboardingsprosessen beskriver Bremnes som svært enkel.
Onboardingen gikk smertefritt og brukergrensesnittet er enkelt. Vi har utenlandske styremedlemmer, som vi tenkte ville kunne skape noen utfordringer, men alt flyter fint også for dem.
Vi ser også at det å ha penger plassert i egen bank krever noe større oppfølging med tanke på det å hele tiden sjekke og følge opp om man til enhver tid har god og riktig rente. Gjennom Fixrate går alt automatisk med Nibor og pengemarkedsrente, beskriver Bremnes.
Nå venter hele selskapet spent på markedets mottakelse av deres teknologi i den nye Kia EV 9.
– Dette er et skikkelig gjennombrudd for oss, å komme inn i volummodellene til en av de fire store. Vi føler på alle måter at vi er i ferd med å sette norsk databrikketeknologi på verdenskartet, og vi har gründere med oss som har lyktes før.
Vår nåværende posisjon er uten tvil en liten David mot flere store Goliater i bransjen, men vi kjenner alle historien.
Vi har trua – avslutter Bremnes.