Løypemelding juni 2020 - Salgssjef på plass, studenter har knust tall, nye banker på tur inn og en titt i glasskula

Løypemelding juni 2020 - Salgssjef på plass, studenter har knust tall, nye banker på tur inn og en titt i glasskula

Skrevet av Brynjar Ellingsen 18. juni, 2020 02:15

Første halvår ble ikke helt som tenkt. Men, til tross for det digre håndbrekket med navn korona har toget rullet videre. Her kommer noen raske ord om rikets tilstand.

Selv om vi ikke har holdt på så lenge har vi rukket å lage noen tradisjoner. Som for eksempel at vi sender ut en løypemelding rett før sommeren. Først, for lesere med full kalender, en kjapp oppsummering:

  • Thomas Bruvik (46) er ansatt som salgssjef i Oslo (HURRA!)
  • Studentene Eivind Hillestad Hauglid og Thea Møllerhaug Lunde har levert masteroppgave ved NTNU med tema "Fixrate - Determinants of the interest spread"
  • Nye banker på tur inn - til stor glede kommer nå flere større banker
  • Vi ser i glasskula - ny funksjonalitet å glede seg til

Ny salgssjef i Fixrate

Vel har vi holdt på i et par-tre år nå, og med snart 15 milliarder i transaksjoner kan vi kanskje si at vi har kommet langt. Men vi vet også at det finnes mange der ute som ikke har hørt om Fixrate, men som fortjener å få høre om oss. Derfor styrker vi distribusjonen av tjenesten ved å hente en salgssjef i Oslo. Vi så etter en person med bakgrunn fra finans og med øye for teknologi og utvikling. Vi tror vi har truffet blink ved å ansette Thomas Bruvik i stillingen.

Bli litt bedre kjent med Thomas ved å lese dette innlegget.

Studenter har levert masteroppgave basert på Fixrate-data

I vinter ble vi kontaktet av studenter fra NTNU, Eivind Hillestad Hauglid og Thea Møllerhaug Lunde. De hadde fått høre om Fixrate fra Snorre Lindset, professor i finans ved NTNU. Studentene ønsket tilgang til transaksjonsdata. Fixrate sendte over anonymiserte data, og studentene har gjort en kjempemessig gravejobb for å finne variabler som påvirker bankenes prising av innskudd på markedsplassen.

Les om studentenes arbeid her.

En titt i glasskula - hva skjer til høsten?

Det er snart sommer, og på tide å oppsummere første halvår samt komme med noen spådommer for andre halvår. Året startet med et brak (med positivt fortegn), flere nye kunder tok tjenesten i bruk og vi opplevde rekordomsetning. Mars innebar også et brak, men denne gang med negativt fortegn. Korona gjorde sitt til at aktivitetsnivået falt - en rekke kunder som var i prosess måtte omprioritere to-do listen, det vil si de fikk andre ting å tenke på - permitteringer, strategiarbeid og slikt lamslo mange. Vi opplevde også at en del institusjonelle kunder trakk ut penger, de gikk i alternative markeder med kapitalen. Det positive i denne perioden var at 1) de aller fleste kundene satt i ro i båten, pengene som står på bok skal stå der fremdeles, og 2) til tross for mye korona-styr kom faktisk nye penger inn i systemet. En liten tankevekker, det siste der. Når pengemarkedene for øvrig sto i stein, kunne bankene hente penger via Fixrate.

Så, hva skjer til høsten? Vel, mange av kundene vi skulle møte i mars og april har tatt opp tråden igjen. Vi har prosess med svært mange kunder, og om statistikken står oss bi utover høsten vil vi se rekordtall både hva angår nye kunder og volumer. Her er noen eksempler på kunder som bruker sommermånedene på siste indre:

  • Stiftelser
  • Fylkeskommuner
  • ASA
  • Flere større AS
  • Offentlig eide selskap
  • En bråte SMB'er

Hvis for mange lander på samme tid, vil de attraktive tilbudene på markedsplassen bli fulltegnet på et blunk. Men vi håper dette blir balansert ved at nye banker kommer inn. Følgende banker er på tur inn med tilbud:

  • Tre større banker, disse med forvaltningskapital over 100 mrd
  • Fem banker i størrelse 20-100 mrd
  • Fem banker i størrelse 0-20 mrd

Når disse kommer på plass har vi med god margin passert 60 banker som deltar på plattformen. For kunder som har penger å plassere er dette gull - flere tilbud å velge i, flere typer banker og bedre dybde i tilbudene.

Ny funksjonalitet

Svært mye nytt vil komme i andre halvår. Vi ser at behovene hos mindre kunder er annerledes enn hos større kunder. Derfor er det naturlig at plattformen tilpasses kundesegmentene. Et eksempel er større kunders behov for å vise sine ønsker til utvalgte banker - altså at man snur plattformen. Og så var det analysesidene, da. Bankene har hatt tilgang til analyser over en periode allerede, det er mulig at disse vil bli tilgjengelig også for kundene. Her er balansegangen hårfin - vi ønsker ikke overlesse kunder med alskens features, det er fort at disse skaper mer forvirring enn klarhet. Når det gjelder integrasjoner og live data har vi flere prosjekter gående, men på dette området er vi avhengig av andre, eksempelvis bankene og deres API'er, så vi skal være forsiktige med å love for mye.

Det vi derimot kan garantere er at vi kommer til å trå til for å skape gode kundeopplevelser som underbygger vår visjon om å gi enklere tilgang til bedre betingelser. Og med det ønsker vi god sommer og god norgesferie til alle sammen! Og et lite tips for å unngå å bli idiotstemplet på campingplassen - øv på å sette opp fortelt før du hekter vognen på kroken.

Hilsen Fixrate - teamet

Hold deg oppdatert! Meld deg på vårt nyhetsbrev!