Vi får vel starte med å beklage svært sen utsendelse av løypemeldingen. Vi har rett og slett ikke rukket å kvesse blyanten før nå. Årets første kvartal har vært preget av mange gjøremål, full fres på markedsplassen og mange nye kunder.
Månedens nyhetsbrev er fullspekket av nyheter, og for å gjøre det enkelt for leserne oppsummerer vi allerede nå:
Fra lansering i oktober 2017 til desember 2018 hadde vi formidlet innskudd for ca 4 mrd. Siden årsskiftet har det blitt tegnet bankinnskudd for 3,2 mrd. Tempoet har vært voldsomt, det er morsomt å se at teori og praksis stemmer overens. Bankene har behov for kapital, og når kundene enkelt kan plassere penger til bedre betingelser enn de allerede har, ja da gjør de det. Om flere banker kjenner sin besøkelsestid og hopper på toget vil vi se samme veksten fremover. Det er nok av penger der ute, og kundene venter.
For ca 2 mnd. siden fikk vi en morsom henvendelse fra Nysnø Klimainvesteringer, som investerer i bedrifter som bidrar til en bærekraftig utvikling. I påvente av at disse investeringsmulighetene skal dukke opp, har Nysnø penger på bok. Men hvorfor ikke plassere grønt mens de venter? Hva med å walk the talk ved å plassere penger i grønne innskudd? Denne saken var såpass interessant at også DN ville skrive om det. Les mer om piloten her.
I et rentemøte la Aasen Sparebank ut et nytt tilbud på markedsplassen. De fikk knapt ryddet bort kaffekoppene før halve potten var blåst bort av ivrige kunder. Da tilbudet etterhvert ble fulltegnet måtte Fixrate-teamet erkjenne at enda en kake skulle utgiftsføres. Kuleramma viste nemlig at porteføljen som hadde blitt formidlet gjennom Fixrate tippet over 6 mrd. Les om kakefesten her.
Da vi lanserte Fixrate hadde vi en hypotese om hvilken nytte bankene ville ha av tjenesten. For å sjekke stemningen hos bankene snekret vi sammen en spørreundersøkelse som ble sendt ut. 80% sier at Fixrate i stor eller meget stor grad har effektivisert prosessene for å hente kapital, og ansatte i bankene er storfornøyd med tjenesten. Les bankenes tilbakemeldinger her.
Bankene vet at vekst koster skjorta. Hvis man ønsker å styrke innskuddsdekningen gjennom å tilby høye renter på nye produkter vil man som konsekvens oppleve kannibalisme i egen portefølje. Men hva koster kannibalisme bankene? Vi har laget et enkelt excel-ark som svarer på dette. Les saken, og last ned excel-ark her.