Vi nærmer oss slutten av 2019, og det kan være greit å komme med noen kommentarer knyttet til året som har gått. Kort fortalt, to år etter lansering vokser Fixrate nesten like raskt som hele fondsbransjen tilsammen (pengemarkedsfond).
Ved innledningen av året var porteføljen som sto plassert i bankene ca 3,2 milliarder. Omsetningen, altså hvor mye som er formidlet gjennom markedsplassen, har passert 11 milliarder, men per nå er innestående portefølje ca 8,3 milliarder. Differansen mellom 11 og 8 mrd kan forklares ved fornyelser av fastrenter etc. Året har gitt en vekst på ca 5 milliarder i netto-tall, og tilsvarer en vekst på 156% på årsbasis. Voldsom prosentvekst der, altså. Kritikere kan jo tenke at det er enkelt å få høy prosentvekst når man kommer fra lave volumer, så for å få noen knagger å henge veksten på bør vi sammenligne med noe konkret. En umiddelbar tanke er å se til nytegning i pengemarkedsfond. Nettovekst per 31.10.2019 for norske pengemarkedsfond var i hht. Verdipapirfondenes Forening ca 7 mrd. Altså har Fixrate, et par år etter oppstart, nesten tilsvarende vekst som samtlige pengemarkedsfond i det norske markedet. Dette er vi utrolig stolte av!
Svært mange gode ideer ender i skuffen. Det er krevende å kommersialisere nye tjenester av mange årsaker. Fixrate har ikke midler til å drive store markedskampanjer, og må derfor satse annerledes. For oss innebærer dette å holde fokus på kundene, da vi tror at fornøyde kunder kan være med på å spre vårt glade budskap. Nylig sendte vi ut en spørreundersøkelse til kundene som plasserer penger gjennom vår markedsplass. Vi kan trekke frem følgende:
Her kan du forresten lese en kommentar som forklarer hvorfor markedsplasser er så kraftfulle.
Dette er selvsagt en svært hyggelig vekst om vi vurderer året som helhet, men isolert sett har høsten vært utfordrende. Norges Bank kom med raske renteøkninger ut over året, noe som flyttet NIBOR3M opp fra ca 1% til 1,8%. Dette har nok bidratt til litt rente-krøll. Bankene, som i våres betalte marginer på mellom 45bp og 70bp, parerte økt NIBOR-rente med å redusere marginene på nye tilbud på markedsplassen. Dette resulterte i at kunder som sitter med gamle og vanvittig gode hovedbankavtaler (sannsynligvis uoppnåelige i dagens marked) falt av lasset.
Men dette med sterk NIBOR virker egentlig to veier - kunder som ikke har nibor-knyttede kontoer opplever nemlig dagens priser som særdeles attraktive.
Så, hva skal til for å få fart på omsetningen? Vi tok en prat med et knippe kunder, som kunne fortelle følgende:
Vi ser frem til fortsatt vekst i 2020, og lover herved kake til bank nr 50 og kunde nr 100 på plattformen :)