- Vi ser på Fixrate som et fleksibelt supplement til markedene vi vanligvis henter finansiering i, sier administrerende direktør i Storebrand Bank, Camilla Leikvoll.
Nylig hentet den anerkjente banken sitt første innskudd gjennom Fixrate, noe Leikvoll beskriver som en «knirkefri» opplevelse.
- Det er alltid spennende når noe skal gjøres for første gang. Da er det godt å kunne konkludere med at alt gikk veldig bra og at alle involverte hos oss er veldig fornøyde.
Hun forteller at dialogen med Fixrate startet for første gang for flere år siden, og at de hele veien har vurdert konseptet som interessant. Når innskuddsvolument har økt i Fixrate, aktualiserte det seg nå å se nærmere på den innovative fintech-løsningen.
- Hos Fixrate er det en god fleksibilitet i forhold til både prising og timing, og man når i tillegg ut til et nytt marked, beskriver Leikvoll. Nå er første innskudd unnagjort, og Leikvoll lover flere i tiden fremover.
- Vi har stor tro på at Fixrate vil bli et godt supplement til vår funding og likviditetsstrategi i årene som kommer, beskriver hun.
Leikvoll leder i dag bankdelen av et konsern med en historie som strekker seg helt tilbake til 1767. Det betyr at Storebrand har vært en del av folks hverdag i over 250 år - en imponerende reise som vitner om omstillingsevne og teft for det som kommer. Leikvoll beskriver dagens utgave av banken som en digital bank med personlig touch.
- Vi driver i dag en digital bank uten filialer, men har likevel noen av markedets beste rådgivere. Vi ønsker å være digital der kundene ønsker det og så ønsker vi å ha de beste folkene til å gi de beste rådene når det er behov for det, forklarer hun.
Posisjonen banken har valgt å ta appellerer, ifølge undersøkelser, til store deler av privatmarkedet her til lands.
- Vi vet vi har et verdiforslag som treffer godt når vi sier vi ønsker å være det beste alternativet for alle som ønsker å samle alle sine engasjement på ett sted. Som en del av et større konsern kan vi også tilby forsikring, fondssparing og pensjon under vår egen paraply. Det gjør at vi kan ha fullt fokus på de som synes det er positivt å kunne samle alt. Rundt 40 % av kundene mener dette er den viktigste driveren for å velge leverandør, forklarer hun.
Om banken får det som de vil, kommer dagens markedsandel på to prosent til å øke i årene fremover.
- Vi ønsker å bygge oss sterkere, og har høye vekstambisjoner. Så langt har vi lyktes i dette arbeidet, all den tid vi er en av de som har vokst mest i det norske markedet de siste årene, forteller Leikvoll.
Som mange andre bedrifter og konsern, har også Storebrand implementert bærekraft som en viktig driver i virksomheten. Til forskjell fra mange andre har finans- og forsikringsleverandøren jobbet med bærekraft i mange tiår, lenge før det større trend. Dette arbeidet har ført til at de i dag er vurdert som et av de ledende børsnoterte selskapene i verden innenfor arbeid med bærekraft av anerkjente Dow Jones Sustainability Index og Corporate Knitght's Global 100 indeks.
- Hele vår kultur er preget av en fundamental tro på at det å jobbe med de store globale utfordringene og det å skape lønnsomhet og gode forretningsmodeller, er to sider av samme sak. Vi jobber i en langsiktig bransje, og vi tror at ved å være med å drive verden i en positiv retning er vi også med på å skape verdi for kundene og aksjonærene våre, forklarer bankdirektøren.
Dette fokuset kommer blant annet til utrykk i en del av bankens produkter.
- Ved siden av våre grønneste boliglån som oftest tilbys de som allerede har de nyeste og mest energieffektive husene, har vi også jobbet frem et produkt vi har kalt Boliglån Fremtid.
Dette er bankens hovedprodukt i denne kategorien som tilbys alle deres boliglånskunder, da problemene oftest ligger i den delen av boligmassen som er langt eldre og dårligere enn husene med de siste tek-ene og spek-ene.
- Som kunde med dette lånet mottar du jevnlig informasjon fra banken om hvilke grep det kan være lurt å ta for å energi-effektivisere og oppgradere boligen din. På den måten har vi en ambisjon om å kunne være med å påvirke kundene våre i positiv retning, informerer Leikvoll.
I tillegg trekker hun frem et produkt som heter miljøtiltakslån, som gis til de som skal utføre helt konkrete energieffektiviseringstiltak. Et produkt de samarbeider tett med Huseiernes om.
- Kundene som ønsker å gjøre noe, lurer ofte på hva som er smartest å gjøre, og hvordan dette kan finansieres. Gjennom dette produktet får de rådene hos Huseierne og finansieringen hos oss, forteller Leikvoll.
Drivkraften i alt de gjør handler om hva Storebrand i bunn og grunn står for. Deres egen visjon – fyret der fremme som definerer retningen.
- Vi jobber for at stadig flere kunder skal tenke på fremtiden med optimisme. Både fordi de har en økonomi som gjør at kan leve det livet de ønsker seg, og fordi de ser at det vi gjør sammen virkelig bidrar til at verden beveger seg i riktig retning. I Storebrand Bank går vi på jobb for gi kundene våre trygghet i dag og en fremtid å glede seg til, avslutter bankdirektøren.