Det er bevist: Det tar ett minutt og trettiseks sekunder å bli kunde i tre banker

Det er bevist: Det tar ett minutt og trettiseks sekunder å bli kunde i tre banker

Skrevet av Brynjar Ellingsen 27. november, 2017 02:33

Nå går vi inn i uke seks etter lansering. Det første ukene har rast avgårde, og vi kjenner på tempo og trøkk i kombinasjon med kontroll og kaos. Det er vel slik det skal være. Uansett - her kommer en liten oppdatering på ståa.

1 Det tar ett minutt og trettiseks sekunder å bli kunde i tre banker

En av våre kunder har lest instruksjonsboka for Fixrate minst to ganger. På ett minutt og trettiseks sekunder fikk kunden bestilt innskudd og oversendt all nødvendig dokumentasjon til tre mindre banker som gav bedre betingelser enn hva innskyteren hadde fra før. Mon tro hvor mye tid denne kunden sparte ved å bruke Fixrate? Let's take a guess:

a) Markedsplassen: Kunden slapp unna en todagers ringerunde bare ved å få prisene presentert.
b) Dokumentprosess: Kunden slapp styret med å printe, signere scanne etc. mot tre banker. Vi anslår én dags arbeid spart (og et par-tre paracet).
c) Rapport: Vanskeligere å si, men over det neste året/ årene vil innskyteren og regnskapsfører spare en time her og en der ved å slippe innlogging i tre nettbanker. Ettersom det vanskelig lar seg gjøre å neddiskontere fremtidige timer, setter vi besparelsen til én dag.
I sum tipper vi kunden sparer ca 3-4 dagers arbeid. Altså har innskyteren fått oppleve akkurat hva vi ha lovet - enklere tilgang til bedre betingelser!

 

2 Nye kunder registrerer seg - større banker kommer på!

Vi opplever nå henvendelser (hurra!) fra banker og innskytere vi ikke har snakket med før. Bankene ønsker møter for å bli kjent med oss og hva vi gjør, og innskyterne er nyskjerrige. Vi arbeider med ca 15 banker, og vil legge til to nå i inneværende uke. Blant annet vil Sandnes Sparebank legge ut tilbud på markedsplassen i morgen 28.11. SpareBank 1 SMN kommer på litt senere i uken, vi håper SMN rekker å legge ut tilbud til fredag. Vi håper disse litt større bankene drar til litt slik at volumene treffer større innskytere godt. På innskytersiden har en rekke aktører registrert seg, men vi må nok vente litt på flere av disse. Fullmakter skal signeres, og styrene må informeres. Har også fått en del morsomme tilbakemeldinger fra innskytere som planlegger å endre sine innskuddsstrategier for å kunne diversifisere bedre. Altså gir ny teknologi nye muligheter i jakten på bedre betingelser.
 

3 Triplet volum

Vel er vi inne i en betaperiode hvor fokus er på teknologi og utvikling, men det er alltids gøy med omsetning. Ved lansering av Fixrate ble 70 millioner fordelt til flere banker. Siden den gang har vi passert 200 millioner, og mer er på vei. Uten å bli mer konkret kan vi si at vi knapt har pirket i buffeten, og vi venter adskillig større trykk frem mot nyttår. Det morsomme er at kundene som har gjort plasseringer er meget fornøyde, og vi opplever allerede at kunder som har gjort én transaksjon kommer tilbake for å gjøre nye transaksjoner.

3 "Utsolgt!" - kommer snart?

Enkelte banker har fått inn en god del penger, og vi har en bank som er i ferd med å bli utsolgt. Vi gleder oss til å se "Utsolgt!" på kortet!

4 Potensielle partnere henvender seg

Vi har fått bekreftet at Fixrate leverer noe kundene vil ha, og vi har fått temmelig mye pressedekning på vår innovative tjeneste. I etterkant av pressedekningen har Fixrate fått henvendelser fra rådgivende aktører, som kan fortelle at de har savnet en effektiv løsning for store bankinnskudd. Disse rådgiverne vurderer å anbefale sine kunder løsningen. Vi ble tatt litt på senga av disse henvendelsene, men arbeider nå for å finne gode prosesser som setter potensielle partnere i stand til å tipse sine kunder på en effektiv måte.

5 Bedret kundeopplevelse gjennom nye funksjoner

Tilbakemeldingene fra kundene kommer alle til gode ved at vi implementerer nye funksjoner og videreutvikler funksjoner som knirker. Her er noen punkter som går i release i dag:

  • Mulighet til å signere mange dokumenter med en enkelt BankID operasjon
  • Noen nye felt i kundeerklæringen
  • Mulighet til å avslutte rullerende produkter gjennom Fixrate
  • Kontoavtale signeres av banken før den sendes til innskyter
  • Innskyter har kontoavtalen tilgjengelig når han skal overføre innskuddet til nytt kontonummer
  • Banken kan alltid finne siste versjon av kundeerklæringen i porteføljen
  • Varsling på epost til bank og innskyter ved relevante hendelser knyttet til porteføljen
  • Hjelpevideo som beskriver bestillingsprosessen legges til under hjelpefeltet i applikasjonen

Dett var dett for denne gang. Ny oppdatering kommer om et par uker. Lykke til i jakten på bedre betingelser!

Hold deg oppdatert! Meld deg på vårt nyhetsbrev!